CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Kenali Aku...

My photo
Jalan Saujana, Singapore
Seorang yang lebih selesa di kenali di belakang tabir.Minat pada sesuatu yang melambangkan keindahan.Seorang pemerhati akan sesuatu kreativiti.Mudah mengagumi sesuatu dari memuji...yang penting bila melakukan sesuatu ianya ikhlas dari hati....

Friday, February 13, 2009

Al Kisah Buah Melaka

"Banyak-banyak buah...
Buah apakah bila masak, dia timbul?"
Mata terkebil-kebil, terpinga-pinga di buatnya, fikiran berlegar mencari jawapannya. "Buah apa ekk..bila masak dia timbul?" tanya hatiku. "Alahhh...buah melakalah!!" seru kawan-kawan yang sebaya denganku.

Aku tersenyum-senyum di buatnya..walau jawapan telah di beri, namun masih juga tidak di ketahui buah melaka sejenis buah apa?Lamunanku membuyar seketika bila percikkan air panas terkena pada lenganku. Ouchh! Perit...

Tersenyum terkenangkan masa usia belasan tahun, buah melaka ini yang aku buat untuk pertama kali bagi minuman petang sekeluarga. Ternyata, ianya bukan buah..tetapi sejenis kuih yang bernama buah melaka atau ada yang lebih gemar memanggilnya ondeh-ondeh. Usah di tanya asal usul nama kuih ini...tetapi yang pasti kuih ini hampir lebih 20 tahun aku tidak membuatnya. Asyik beli sahaja di luar yang telah bermacam cara di pelbagaikan dengan warna serta rasa yang berbeza.



Kuih ini mudah membuatnya..berintikan gula melaka..bila ianya di buat comel..satu kali ngap masuk ke mulut..dan bila di gigit..gulanya akan memancut! Enak-enak sekali....cara bagaimana yang anda ingin lakukan...ianya terserah budi bicara anda. Tetapi yang jelas...anda tak pernah puas dengan sekali gigit! Mentelah lagi anda yang membuatnya..sedappp!:-)



PLEASE don't copy, save, use, distribute my photos without permission.
That's not nice. After all, Allah sees everything, even in the darkest night. Please be kind.
Thank you N enjoyz!

2 comments:

MamaElla said...

Saya pun suka Buah Melaka..tapi rasa nya semalam tak cukup laaaaaaa..:-D

Simply D'Lite said...

Hush...yang sedap makan sikit-sikit..itu lebih terasa keenakkannya..tetapi rasanya..yang kita suap tu la yang sedapkan...hik hik hik.

 
Hakcipta Terpelihara Oleh Simply D'Lite™