CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Kenali Aku...

My photo
Jalan Saujana, Singapore
Seorang yang lebih selesa di kenali di belakang tabir.Minat pada sesuatu yang melambangkan keindahan.Seorang pemerhati akan sesuatu kreativiti.Mudah mengagumi sesuatu dari memuji...yang penting bila melakukan sesuatu ianya ikhlas dari hati....

Tuesday, March 3, 2009

Lazatnya Lontong

" Lontong..Lontong......mari kita makan lontong.."
Lontong sejenis makanan orang melayu kita yang sangat di gemari terutama bila tiba hari raya.
Lontong nasi itu sendiri sebenarnya merupakan beras yang di salut dalam gulungan daun pisang dalam tin lalu di rebus dalam beberapa jam. Bila siap di rebus, sejukkan lalu potong mengikut yang anda suka.

Lontong nasi sering di makan bersama kuah lodeh yang merupakan sayur-sayuran dan tauhu. Ada juga yang telah di pelbagaikan mengikut yang disukai. Usah lupa pada telur rebus, sambal tumis dan serunding dan bergedil. Dan masihku ingat semasa dulu tinggal di kampung, di mana ada seorang wak aji menjual lontong. Lontongnya sangat sedap, bertambah pula ada tempeh yang mana di goreng tipis dan rangup. Lalu di patah-patahkan dan di taburkan ke dalam lontong itu sendiri.

Ternyata, sehingga kini lontong begitu di gemari..bukan sahaja pada orang kita malah di kenali pelbagai bangsa. Kuah lodeh itu sendiri,jika di masak dengan sempurna..rasanya memang sedap.

Kini lontong boleh di nikmati di mana-mana. Tak perlu tunggu hari raya atau sebagainya. Nasi empit juga sesuai di makan bersama kuah lodeh sebagai pengganti lontong nasi.

Namun sesuatu yang tak dapat kita perolehi di luar ialah bila kita mampu memasaknya sendiri. Iaitu kelazatannya. Ternyata memasak sendiri kuah lodeh lebih enak dari kita menikmatinya di luar. Sayur-sayuran lebih segar dan menarik. Tak percaya? Cuba laa....tak perlu menunggu lama untuk menikmati sepinggan lontong yang segar dan enak...:-)



PLEASE don't copy, save, use, distribute my photos without permission.
That's not nice. After all, Allah sees everything, even in the darkest night. Please be kind.
Thank you N enjoyz!

2 comments:

princessharyati said...

lazat yer lontong...mmm... kalu yatt kene taruk tampe byk2 uuhhss sedap

Simply D'Lite said...

Allahamdulillah..sedap rasanya..lelagi jika tempeh di goreng garing...sedap bunyi krak kruknya...tetapi adakala masukkan tempeh ke dalam lodeh..itupun okay juga...

 
Hakcipta Terpelihara Oleh Simply D'Lite™