CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Kenali Aku...

My photo
Jalan Saujana, Singapore
Seorang yang lebih selesa di kenali di belakang tabir.Minat pada sesuatu yang melambangkan keindahan.Seorang pemerhati akan sesuatu kreativiti.Mudah mengagumi sesuatu dari memuji...yang penting bila melakukan sesuatu ianya ikhlas dari hati....

Thursday, November 12, 2009

Kuih Chang

Kuih Chang-

Sejenis makanan tradisi orang-orang tionghua terutama pada 'Chang Festival'.Aku amat menggemarinya. Dengan berbungkus daun buluh, di ikat rapi lalu di rebus selama 1 jam setengah.



Di sebalik bungkusan daun buluh itu, dalamnya merupakan inti pulut yang di buat pelbagai rasa. Tetapi yang ini, intinya merupakan ketulan daging dan sebiji buah berangan yang telah di kupas kulitnya.



Perhatikan, Kuih Chang ini boleh juga di buat dengan pelbagai rasa. Semasa membungkusnya anda perlu melakukannya dengan teliti, jika tidak pasti ianya akan terbuka. Dan lagi satu, saiznya yang agak besar,cukup mengenyangkan.



Jika di luar, anda perlu mendapatkan Kuih Chang yang halal. Tetapi jika anda punya keupayaan membuat, mengapa tidak melakukannya sendiri di rumah anda? Pasti sedap!! Cuba lah............:-)



PLEASE don't copy, save, use, distribute my photos without permission.
That's not nice. After all, Allah sees everything, even in the darkest night. Please be kind.
Thank you N enjoyz!

0 comments:

 
Hakcipta Terpelihara Oleh Simply D'Lite™